بررسی تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و هوا برش

5/5 - (8 امتیاز)

تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و هوا برش

روش ها و مدل های مختلفی برای برش انواع فلز با ضخامت ها و آلیاژ های متفاوت وجود دارد که به طور معمول با ابزارهای ساده قابل برش نیستند. بنابراین، با رشد صنعت، روش های مدرنی نیز برای برش فلزات با سرعت و دقت بالا ایجاد شده است. از آنجایی که روش های مختلفی مانند برش لیزر، برش پلاسما و هوا برش وجود دارد، در این مقاله می خواهیم هر یک از این روش ها را معرفی کنیم و تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و هوا برش را به شما اطلاع دهیم.

در مورد تفاوت بین برش پلاسما و گاز و هوا برش چه می دانید؟ برش پلاسما که یکی از روش های جدید برش فلزات است . توجه داشته باشید اصطلاحات “برش لیزر” و “برش پلاسما” اغلب به دلیل استفاده از نور داغ و قدرتمند برای برش قطعه کار به جای یکدیگر استفاده می شوند. حتی اگر شبیه هم باشند، اما لزوما یکسان نیستند.

قصد داریم در این مقاله علاوه بر بررسی تفاوت بین برش پلاسما و گاز ,و هوا برش به معرفی هر کدام از ابزار برش فلزات بپردازیم تا شما با خیالی آسوده بهترین انتخاب خود را در استفاده از ابزار برش انجام دهید . شایان به ذکر است شما عزیزان می توانید از مشاوره ی تخصصی رایگان شرکت پیمان ماشین سپاهان در مورد انتخاب و خرید فایبر لیزر ، هوا برش و برش پلاسما نیز بهره مند شوید.برای اطلاعات بیشتر با شماره ی زیر تماس بگیرید.

بررسی تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و هوا برش

برش پلاسما

پلاسما تکنولوژی است که در برش ورق ها با سایر تجهیزات رقابت می کند. این رقابت به دلیل کاربرد وسیع این تکنولوژی و منعطف بودن عملکرد آن صورت می گیرد. پروسه ای است که در آن فولاد و سایر هادیان برق در قطرهای مختلف بوسیله ( torch ) برش داده می شود. این برش یک گاز با سرعت بالا از نازل دمیده می شود و در همان لحظه یک قوس الکتریکی بین گاز در سر نازل با سطح برش ایجاد شده را حالت پلاسما گویند.

پلاسما به اندازه کافی گرم می شود تا فلز ذوب کند حدود ( ۲۳۰۰۰ ) برش صورت پذیرد هوای فشرده نیز به اندازه ای فشار دارد که ماده ذوب شده را از مسیر برش دور کند.برش پلاسما فرآیند برش گرمایی است که در آن یک قوس پلاسما از طریق یک نازل منقبض شده است . قوس انتقالی , که موقع انتقال جریان الکتریکی از الکترود غیر ذوبی ( کاتد ) به قطعه کار ( آند ) رخ می دهد و برای برش مواد رسانای الکتریکی استفاده می شود این رایج ترین شکل استفاده پلاسما است .

درشکل غیر انتقالی , قوس بین الکترود و نازل رخ می دهد حتی موقع استفاده از یک گاز برشی که شامل اکسیژن است اثر گرمای قوس پلاسما چیرگی دارد.در مقایسه برش پلاسما معمولا برای برش نوآموزان قابل یادگیری تر است تا به درجه مهارت کامل برسند. در برش ورق های کم ضخامت پلاسما سرعت بیشتری دارد اما برای برش ورق های با ضخامت بالا هوا برش به دلیل سرعتش کاربردی تر است.

تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و هوا برش چیست

پیشنهاد : برای خرید دستگاه گیوتین با قیمت ویژه با شماره ی 09131198877 تماس بگیرید.

هوا برش

جوش ( اکسیژن – سوخت گاز) و (برش اکسیژن – سوخت گاز) یا (هوا برش ) روش هایی هستند که در آن ها سوخت گاز به همراه اکسیژن برای جوش دادن و برش فلزات استفاده می شود.در برش (اکسیژن – سوخت گاز) از یک مشعل برش برای حرارت دادن فلز تا دمای برافروختگی استفاده می شود. سپس یک جریان اکسیژن به روی فلز دمیده می شود و فلز در این اکسیژن سوخته و سپس فلز به صورت گل اکسید شده فلز به بیرون از محل برش جاری می گردد.

بررسی تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و هوا برش

برش لیزر

در این روش اشعه لیزر از اپتیک دستگاه ساطع می گردد که چگالی توان بسیار بالایی دارد.در این روش اشعه لیزر دمای قطعه کار را تا نقطه ذوب و جوش بالا می برد. در همین زمان گاز پرفشاری در راستای اشعه لیزر دمیده شده و قطعه کار رابرش لیزر می دهد.

تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و هوا برشتفاوت برش لیزر و برش پلاسما و هوا برش در کیفیت برش

  • هوا برش : زاویه شیب, ایجاد گرمای زیاد در محیط, تولید مقدار زیادی خاکستر, نیاز به پردازش مجدد
  • برش پلاسما cnc : زاویه شیب کم, ایجاد گرمای کم در محیط, بدون تولید خاکستر, دقت برش مناسب
  • برش لیزر : زاویه شیب بسیار کم, ایجاد گرمای کم در محیط, بدون تولید خاکستر, دقت برش بسیار مناسب.

تفاوت برش لیزر و برش پلاسما و هوا برش در توانایی تولید

  • هوا برش : سرعت برش پایین, اگر قطعه کار از قبل حرارت داده شود, سرعت برش را می توان افزایش داد.
  • برش پلاسما cnc : سرعت برش بسیار بالا برای انواع ضخامت
  • برش لیزر: سرعت برش بسیار بالا در ضخامت های کمتر از mm6 با افزایش ضخامت, سرعت برش افزایش می یابد.

بررسی تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و هوا برش

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات از انواع خم کن کلیک کنید.

تفاوت برش لیزر و برش پلاسما و هوا برش در تعمیر و نگهداری

  • هوا برش : تعمیر و نگهداری دستگاه CNC برش شعله آسان می باشد.
  • برش پلاسما cnc : نیاز به افراد متخصص می باشد.
  • برش لیزر :تعمیر این دستگاه CNC بسیار پیچیده می باشد و نیاز به افرادی متخصص در این زمینه است.

تفاوت برش لیزر و برش پلاسما و هوا برش در هزینه تولید و قیمت نهایی

  • هوابرش : این CNC ها بسیار گران بوده و نیازمند تجهیزات برشی با دقت و بازدهی بالا می باشد.
  • برش گاز: هزینه این CNC ها تقریبا پایین می باشد.
  • برش لیزر: کمترین هزینه را در مقایسه با دو دستگاه CNC دیگر دارد