دستگاه خم کن

خم کاری فرآیندی است که در آن یک یا چند نیروی خارجی به ورق فلزی اعمال می شود و بر استحکام تنشی ورق غلبه می کند. در نتیجه باعث تغییر حالت از محیط الاستیک به محیط پلاستیک شده و تغییر شکل آن ورق را در پی خواهد داشت، این درحالی است که خواص ورق تغییر نمی کند.دستگاه های خم کن ورق های فلزی نوع دیگری از خانواده هستند که به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

خم کن چیست ؟

همانطور که گفته شد دستگاه خم کن ابزاری است که برای خم کردن انواع ورق ها استفاده می شود که برای این کار از ابزار پانچ و سنبه استفاده می کند. اگرچه ممکن است کار با این دستگاه آسان به نظر برسد، اما دقت در طول فرآیند بسیار دشوار است. انواع مختلفی از ماشین های خم کن مانند مکانیکی، پنوماتیکی، هیدرولیک و CNC وجود دارد که مقدار نیروی اعمالی متفاوتی را ارائه می دهند.

از انواع خم کن می توان به انواع دستگاه پرس برک، دستگاه خم ورق رولی یا نورد، دستگاه های فولدینگ و پرس های قدرت (Power) یا پرس های سنگین (در قسمت پرس ها اشاره خواهد شد) تقسیم کرد. امروزه با توجه به دستگاه های متعدد و پیشرفته ای که در صنعت خم ورق تولید شده است می توان اشکال پیچیده و زوایای مختلفی را به وجود آورد. در ادامه به بررسی انواع دستگاه های خم کن ورق های فلزی خواهیم پرداخت .

شرکت مهندسی پیمان ماشین یکی از بهترین تولید کنندگان دستگاه های صنعتی پرس برک ، گیوتین، خم کن و فایبر لیزر در ایران می باشد.شما عزیزان می توانید برای سفارش دستگاه صنعتی مورد نظر خود با یکی از شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.پیمان ماشین مفتخر به تولید اولین گیوتین 12 متی و پرس برک 14 متری در ایران می باشد. برای استعلام قیمت و اطلاع از نحوه ی خرید دستگاه خم کن تماس بگیرید.

دستگاه خم کن

انواع دستگاه خم کن

یه صورت کلی سه مدل دستگاه خم کن وجود دارد:

  • دستگاه های دستی
  • دستگاه های NC
  • دستگاه های CNC

درواقع این دسته بندی بر مبنای سیستم کنترل هستند.

نوع دیگری از دسته بندی را داریم که بر مبنای تقسیم مکانیکی می باشد:

  • دستگاه های الکتریکی
  • دستگاه های عملکرد هیدرولیکی

برای خم کاری لوله و PVC نوعی دیگر از تقسیم بندی وجود دارد:

  • خم کن حرارتی
  • خم کن روغن داغ

نوع دیگری از دسته بندی به صورت زیر می باشد:

  • خم کن های افقی
  • خم کن های عمودی

انواع خم کن

همان گونه که مشخص است انتخاب نوع دستگاه خم کن کاملا به اینکه شما قصد انجام چه کاری را داشته باشید بستگی دارد. این خم کن ها دارای اندازه های مختلفی نیز هستند که در انتخاب آن ها تعیین کننده است. پس بر اساس نیاز کار و مجموعه خود سعی کنید در صورت گسترده بودن کار خود از دستگاهی استفاده کنید که بتواند اندازه های بزرگتر را نیز پشتیبانی کند.اینکه خم کن چه سایز و قطر و زاویه ای را بتواند خم کند هم نیاز به دقت شما برای انتخاب دارد.

دستگاه خم کن ورق سه رول یا غلتکی

این نوع دستگاه ها معمولا برای خم کردن ورق و تغییر شکل آنها ( مخروطی- دایره ای ) در ابعاد و شکل های مختلفی مانند بدنه تجهیزات صنعتی، تولید دیگ های بخار و … ساخته می شود.  همچنین یکی دیگر از قابلیت های دستگاه خم ورق رولی صاف کردن ورق ها می باشد. دستگاه های خم کن ورق های فلزی رولی به صورت سه رول و بعضا به صورت چهار رول نیز تولید می شوند که ابعاد دستگاه و رول های آن به نیاز خریدار و ابعاد محصولات تولیدی وابسته است.از عمده اجزاء تشکیل دهنده آنها می توان به رول ها، پنل کنترل ، درجه نشان دهنده فشار، محفظه هیدرولیک، سیستم انتقال قدرت، الکتروموتور و … اشاره کرد.

پروسه کاری دستگاه های خم ورق رولی بدین صورت است که پس از قرار گرفتن ورق بین رول ها، فشار توسط نیروی هیدرولیک به رول ها وارد می شود. در ادامه حرکت ورق در بین آنها موجب ایجاد خم از طریق ورود تنش بسیار زیاد و ایجاد اختلال در استحکام کششی و فشاری ورق می شود. همانگونه که عنوان شد این عملیات می تواند به وسیله تعداد سه رول یا بیشتر صورت گیرد.از محاسن این دستگاه می توان به ساخت دستگاه بر اساس نیاز مشتری، قیمت مقرون به صرفه، قدرت و تنوع نسبی در خم ورق و… اشاره داشت.

دستگاه خم کن

دستگاه های خم کن ورق پرس برک

از این نوع دستگاه ها جهت انجام عملیات خم کاری در ابعاد ، زوایا و ضخامت های مختلف استفاده می شود. پرس برک قابلیت ایجاد شعاع ها و زوایای مختلف خم را دارد.از اجزاء عمده پرس های برک می توان به فک های ثابت و متحرک، قالب های V شکل برای ایجاد انواع زوایای خم، بدنه، پنل کنترل، سیستم تولید و انتقال نیرو (هیدرولیک، پنوماتیک و هیدرو پنوماتیک) و … نام برد.همچنین این دستگاه در انواع نیمه خودکار و تمام خودکار تولید می شوند که در قسمت پرس ها به آن پرداخته خواهد شد.پرس برک یکی از ابزار های محبوب برای ایجاد خم در ورق های فلزی است .

می توان فلزات را با کمک انواع قالب های مختلف مانند قالب V شکل، قالب خمشی چرخشی، قالب های لبه زن، قالب حلقه زنی، قالب 90 درجه، قالب خم و بسیاری دیگر به شکل های مختلف خم کرد. دو نوع پرس برک که بیشترین کاربرد را دارند عبارتند از: دستگاه های خم کن ورق پرس برک مکانیکی که با موتور الکتریکی کار می کند و دستگاه های خم کن ورق پرس برک هیدرولیکی که از سیلندرهای هیدرولیک برای اعمال نیرو استفاده می کند.در این روش ورق مورد نظر، بین قالب های تعبیه شده بین فک های (رام) فوقانی و تحتانی قرار می گیرد و سپس با اعمال نیرو به ورق و با توجه به اختلاف اندازه و زاویه بین دو قسمت سنبه و ماتریس ، خم ورق صورت می گیرد.

قیمت دستگاه خم کن

ما در پیمان ماشین سپاهان با ارائه انواع ماشین آلات در صنایع چوب و فلز اعم از دستگاه خم کن، بهترین و با کیفیت ترین ابزارآلات و تجهیزات موردنیاز شما را فراهم میکنیم تا با استفاده از برترین ابزارهای موجود، به بهبود روند و عملکرد سوددهی خود بپردازید. که با توجه به نیاز شما قیمت ها و نوع عملکرد دستگاه متفاوت است.برای سفارش یا استعلام قیمت دستگاه خم کن تماس بگیرید. شما میتوانید با مراجعه به سایت پیمان ماشین سپاهان و بازدید از دسته بندی مدنظر اقدام به خرید این دستگاه کنید.

دستگاه خم کن

انواع فرایند های خم کاری فلز

  • خمکاری هوایی

در زمان این فرآیند، قطعه کار با لبه های بیرونی قالب و همچنین نوک پانچ در تماس است. سپس پانچ نیرویی را به بالای سنبه و دهانه V بدون دست زدن به آن وارد می کند. خم شدن تکیه گاهی نوعی خمش است که در آن حداقل تماس ایجاد می شود. تجهیزات دستگاه فقط در 3 نقطه با مواد در تماس است: پانچ، نوک و بازو های سنبه.به نظر نمی رسد که تناژ (بار) خمشی ایجاد کند و به اندازه روش حلقه ضروری نیست. خمش با هوا پرکاربردترین نوع خمش فلز است و دلیل این امر این است که این روش مزایای زیادی دارد. از آنجایی که نوک پانچ مجبور نیست سطح فلز را فشرده کند، وزن و بار بسیار کمتری برای خم کردن فلز مورد نیاز است.

  • خمکاری کفی

تفاوت بین خمش تکیه گاهی و خمش کفی در این است که بین این دو تفاوت شعاعی وجود دارد. این روش با روش حلقه ای متفاوت است. زیرا در آنجا پانچ و سنبه کاملاً با مواد تماس ندارند و بار کافی برای اثرگذاری روی فلز وجود ندارد. این روش فواید زیادی دارد .برای مثال دقت بیشتر و برگشت فنری کمتر که آن را به گزینه ای مطمئن تر در زمان در نظر گرفتن تکنیک های خمکاری فلز تبدیل می کند.

دستگاه خم کن

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات بیشتر از دستگاه گیوتین کلیک کنید.

انواع دستگاه خم کن ورق

خم کن ورق دستی امروزه این مدل بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر کاربردش در تا زدن ورق بوده و استفاده چندانی در خم کردن ورق ندارد.
خم کاری پنوماتیک در این روش از خم کاری، ورق مورد نظر توسط یک کمپرسور که نیروی هوا را در خود ذخیره میکند خم می شود. این نوع از خم کاری برای خم کردن قطعات کوچک مورد استفاده قرار میگیرد و در اکثر مواقع برای کارهایی که نیاز به فشار زیاد نباشد استفاده می شود.
خم کاری cnc این دستگاه به دلیل دقت بالا و بسیارش می تواند فواصل بسیار کمی را خم کند  از چند میلی متر تا طول های بزرگ و ظرفیت خم کاری آن تقریبا 180 تن با یک مکان تقریبا به طول 4 متری است.
خم کن ورق نیمه برقی در این دستگاه نیمه برقی لود و آنلود ورق ها و همچنین تنظیم ورق در دستگاه توسط افراد انجام شده و بقیه فرایند خم کاری ورق توسط ماشین آلات به صورت خودکار انجام می شود
خم کن ورق فول اتوماتیک علاوه بر خم کن ورق دستی و برقی، مدل دیگری در بازار وجود دارد که همه مراحل خم کردن ورق را به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می دهد. با استفاده از خم کن فول اتوماتیک، نیاز به نیروی انسانی به کمترین حد رسیده، سرعت خطوط تولید بالاتر می رود و خطاهای انسانی به کمترین میزان خود می رسند.
  خم کن ورق نیمه برقی لود و آنلود ورق ها و همچنین تنظیم ورق در دستگاه توسط افراد انجام شده و مابقی فرایند خم کاری ورق توسط ماشین آلات به صورت خودکار انجام می شود.

سوالات متداول

1-خم کن چیست؟

دستگاه خم کن وسیله ای برای خم کردن ورق ها است که برای این کار از ابزار سنبه و پانچ استفاده میکند.

2-کاربردهای دستگاه خم کن چیست؟

  • ساخت کمد و مبلمان فلزی
  • ساخت حفاظ الکتریکی و جعبه کنترل
  • ساخت کشو و قفسه
  • ساخت قابلمه و ماهیتابه با عمق زیاد
  • ساخت تجهیزات سرمایشی

منبع: https://www.cormak.pl/gb/417-bending-machines