دستگاه برش cnc چیست؟

5/5 - (21 امتیاز)

دستگاه برش cnc چیست؟

CNC مخفف كلمه Computer Numerical Control مي باشد. كه بيان كننده كنترل عددي توسط كامپيوتر مي باشد. در اين روش از كامپيوتر براي كنترل دستگاه ها جهت انجام عمليات هاي مختلف نظير برش ، تراش ، حك و … استفاده مي شود. از اين رو دستگاه هاي برش cnc انواع مختلفي از لحاظ كاربرد دارند.بدنه دستگاه برش cnc تقریبا شبیه دستگاه های دستی می باشند. یک CNC فرز عملا همان بدنه سخت افزاری فرز دستی را دارد همینطور برای CNC تراش و CNC سنگ و…

تنها تفاوت، اضافه شدن بخش کنترل گر میباشد (البته این تفاوت بصورت عام می باشد ولی به صورت خاص مطمئنا بخش الکترونیکی هم تغییر کرده است )اما بخش کنترلگر، بخش اصلی یک دستگاه cnc می باشد در صنعت این بخش با نام کنترلر CONTROLER خوانده می شود یک دستگاه برش cnc از هر نوع (تراش،فرز ،سنگ،ابزار تیز کن،تزریق ،پرس ،و…) بیشتر با نوع کنترلرش شناخته شده است. مطمئنا آموزشی که به افراد داده میشود در اصل براساس کنترلر این دستگاه ها می باشد.

منطق در یافت اطلاعات بصورت کد هائی می باشد که با G شروع می شوند به عنوان مثال کد G01 حرکت خطی است G02 و G03 حرکت دورانی می باشند و G90 نوع مختصات را از نظر مطلق بودن یا نسبی بودن مشخص می نماید.کدهای عنوان شده کدهای عمومی می باشند و در کدهای خاص با توجه به نوع کنترلر شاید شماره کد فرق نماید به عنوان مثال G20 در زیمنس منظور انتخاب سیستم اندازه گیری متریک می باشد ولی این در هایدن هاین کد G70 این کار را انجام میدهد پس همانطور که گفته شد آموزش کدها باید با توجه به نوع کنترلر صورت گیرد.

ماشین‌آلات CNC بسته به ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوت انواع مختلفی دارد  از جمله دستگاه برش CNC پلاسما، دستگاه برش CNC هوا گاز( هوابرش) ، واترجت و…. از دیگر دستگاه های CNC می باشند.

تعریف دستگاه برش سی ان سی (برش cnc)به زبان ساده

دستگاه برش سی ان سی یک دستگاه تراش معمولی است که توسط کامپیوتر کنترل می‌شود. قابليت کنترل از طريق کامپیوتر باعث می‌شود که برش‌های تکراری ،یکبار برنامه‌ریزی شود و پس از آن با دقت انجام گیرد. در اين دستگاه تمام مراحل برش و فرزکاری توسط برد کنترل انجام شده و دستگاه برش سی ان سی با دقت بالایی این کار را انجام می‌دهد.

ساختمان دستگاه برش CNC

دستگاه های برش CNC در اصل همان ماشین های برش قدیمی می باشند که به یک کنترلگر متصل شده‌اند. کنترلگر از یک میکروکامپیوتر تشکیل شده‌است که وظیفه ارسال برنامه های لازم برای برش را برعهده دارد. نسل اول دستگاه های برش CNC فاقد کامپیوتر بودند و با نوار یا کارت های پانچ کار می‌کردند.

دستگاه های برش CNC توسط کنترلگرهایشان شناخته می‌شوند.مانند فانوک، هایدن هاین، زیمنس ، C15، C39، فاگور و میتسوبیشی. همه مراحل برش CNC مثل طرح برش و ابعاد برای کامپیوتر ارسال می‌شود. دستگاه برش CNC به کمک تعداد محورهای مختلف با چرخش در جهات مختلف برش های یک بعدی، دو بعدی و سه ‌بعدی انجام دهد.

انواع دستگاه برش CNC چیست؟

دستگاه های برش cnc بسیار متنوع هستند. معروف ترین آنها، دستگاه های لیزر CNC و فرز CNC است.دستگاه های لیزرسی ان سی به دو دسته دستگاه لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات تقسیم می شوند.

دستگاه لیزر فلزات از دستگاه لیزر فلزات برای اموری نظیر حکاکی، برش، تراش، جوش و … روي فلزات مختلف استفاده می شود. برش لیزری فلزات یا برش فلزات با لیزر یکی از پیشرفته ترین تکینیک های برش cnc است. از مزایای برش با دستگاه cnc لیزری می توان سرعت، دقت و عدم نیاز به عملیات پردازش پس از برش را نام برد.
دستگاه ليزر غير فلزات با استفاده از دستگاه برش لیزر غیر فلزات مي توان انواع عمليات برش و حکاکي را روي مواد مختلفی مانند پلاستيک، پلکسي گلاس، چوب، شیشه، پارچه و … انجام داد. از کاربردهای ماشین سی ان سی لیزری غیر فلزات مي توان به ساخت ساعت دیواری، جعبه، قاب عکس، سری وسایل اداری رومیزی، پازل هاي (سرگرمی) کوچک و بزرگ، ساخت ماکت، حکاکي خودکار تبليغاتي، لوح تقدير، ساخت تابلوهاي راهنما، حکاکي بر روي پارچه، کيف و کفش، چرم و …. اشاره کرد.
دستگاه فرز cnc نوع سوم دستگاه برش cnc، دستگاه فرز است، که در آن به جای لیزر از نوک فرز استفاده می شود. برش با دستگاه cnc فرز، برای برش و حکاکی انواع سنگ، چوب و فلزات مناسب است و مزیت آن نسبت به برش با دستگاه cnc لیزری، عمق برش و حکاکی است.

 

برش سی ان سی(برش cnc)
برش cnc

انواع دستگاه برش cnc از لحاظ کاربرد 

  • دستگاه های برش cnc چوب
  • سی ان سی منبت و حکاکی و برش تخت
  • سی ان سی منبت کاری چهار محوره روتاری ( قطعات مدور)
  • دستگاه های سی  ان سی سنگ
  • دستگاه های برش cnc ورق
  • سی  ان سی برش CO2 و پلاسما
  • برش cnc واترجت
  • دستگاه های سی ان سی فولاد و فلزات سخت
  • سی  ان سی فرز
  • برش cnc تراش

برش با دستگاه CNC چوب

یکی از پر کاربردترین دستگاه های CNC در صنایع ایران برش با دستگاه CNC برای چوب یا CNC Woodworking می باشد. دستگاه سی ان سی چوب قابلیت انجام عملیات های منبت کاری ، معرق کاری و برش بر روی قطعات نرم و نیمه سخت مثل چوب ، MDF ، انواع پلاستیک و آلومینیوم را دارند. گستره استفاده برش با دستگاه CNC چوب به شرح زیر می باشد :

 تولیدکنندگان مبل و سازندگان قطعات چوبی مبلمان کارخانجات سازنده درب دکوراتورها
 ارائه دهندگان خدمات برش با دستگاه CNC و حک با CNC  سازندگان سازه های نمایشگاهی  کابینت سازان

این دستگاه ها در مواردی می توانند جایگزین تعداد زیادی از ابزارها مانند دستگاه های برش، سوراخکاری، پرداخت و غیره شوند و در عین حال کار ویژه خود را نیز انجام دهند. نجاری که بتواند کار با یک نرم افزار طراحی را بیاموزد، خواهد توانست با خرید مته های مختلف، مجموعه عملیات برش و تراش مورد نیازش را با دستگاه فرز CNC چوبش انجام دهد. برش با دستگاه CNC فرز چوب، در سایزها و قیمت های مختلف قابل عرضه هستند. متقاضی دستگاه باید نوع کار خود را مشخص کند تا شرکت بتواند دستگاه مطلوب را معرفی کند.

این دستگاه ها به دو دسته فرز ( تخت تراش) و روتاری ( تراش قطعات مدور ) تقسیم بندی می شوند.

برش با دستگاه CNC سنگ

در ضمینه های تولید سنگ دکوراسیون، سنگ های یادبود،سنگ مزار و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.این دستگاه ها در دو سایز ۱۳۰*۱۳۰ و ۲۵۰*۱۳۰ ساخته می شوند.

ساختمان دستگاه برش CNC

دستگاه برش CNC در ظاهر تفاوتی با دستگاه های دستی ندارد. بدنه ی سخت افزاری دستگاه تقریبا به همان صورت است. اضافه شدن قسمت کنترل گر تنها تفاوت دستگاه برش cnc است. این بخش در واقع بخش مهم و اصلی دستگاه برش است. در صنعت نام دیگر این بخش Controler است. یک دستگاه cnc با نوع کنترلر خود شناخته می شود. اشخاصی که در این زمینه آموزش میبینند، این آموزش بر اساس کنترلر ها صورت می گیرد.

کنترلر های مختلفی برای دستگاه های برش CNC موجود میباشد مانند فانوک – هایدن هاین، زیمنس – C39 – 2P22 -C15 – فاگورو میتسوبیشی و…

تمام مراحل برش CNC مثل طرح برش و ابعاد توسط کامپیوتر ارسال می‌شود. دستگاه برش CNC به کمک تعداد محورهای مختلف با چرخش در جهات مختلف برش های یک بعدی، دو بعدی و سه ‌بعدی انجام دهد.

از انواع کنترلر ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فاگورو میتسوبیشی فانوک C15 هایدن هاین CP22 زیمنس C39

از کد هائی برای گرفتن اطلاعات استفاده می شود. به عنوان مثال G01 حرکت به صورت خطی را نشان می دهد. G02 و G03 حرکت به صورت دورانی را نشان می دهد.کد هایی که در بالا گفته شد را کد عمومی می نامند. کد های مخصوص و خاص با توجه به نوع کنترلر متفاوت هستند. برای مثال G70 در هایدن هاین برای سیستم اندازه گیری متریک استفاده می شود. در صورتی که کد G20 این کار را در زیمنس انجام می دهد. پس در نتیجه با توجه به نوع کنترلز آمورزش ها انجام می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب تر مقاله های زیر را مطالعه کنید:

پانچ تک کاره

گیوتین هیدرولیک

گیوتین

حکاکی با برش cnc

ماشین های دیگر CNC

دستگاه برش CNC پلاسما، دستگاه برش CNC هوا گاز( هوابرش) ، واترجت و…. از دیگر دستگاه های CNC می باشند.

دستگاه برش پلاسما CNC

در برش CNC پلاسما، برش با قوس الکتریکی می باشد. از دستگاه برش پلاسما برای برش روی فلزات استفاده می شود.

در برش پلاسما دقت بسیار زیاد است همچنین دستگاه برش پلاسما از لحاظ کیفیت و امکانات نیز مناسب است. دستگاه برش پلاسما در ماشین سازی، قالب سازی و سوله سازی استفاده می شود.

برای جوش و برش در دستگاه برش هواگاز از سوخت گاز همراه با اکسیژن استفاده می گردد.

دقت و سرعت این دستگاه نسبت به برش پلاسما پایین تر است اما به کار بردن آن بسیار ساده و مقرون به صرفه تر است.

از دستگاه هوابرش برای برش روی ورق و فلزات صاف و تخت و یا صفحاتی که ضخامت بیشتری دارند استفاده می شود.

دستگاه برش واترجت

فرایند برش در دستگاه واتر جت توسط جریان پرفشار آب ایجاد می شود. چنانچه سرعت فشار آب به حد بسیار بالایی برسد امکان برش فلز و سنگ بوجود می آید.

این برش توسط نازل بسیار باریکی که معمولا از سنگهای گران قیمت ساخته می شود ایجاد می شود.

واترجت معمولا غبار و بو ندارد و هیچ گاه دستگاه از کار نمی افتد. واترجت معمولا در نساجی، صنایع غذایی و خودرو، صنعت چوب و شیشه و … به کار می رود.

دستگاه هوابرش یا برش هواگاز برای جوش و برش در دستگاه برش هواگاز از سوخت گاز همراه با اکسیژن استفاده می گردد.

دقت و سرعت این دستگاه نسبت به برش پلاسما پایین تر است اما به کار بردن آن بسیار ساده و مقرون به صرفه تر است.

از دستگاه هوابرش برای برش روی ورق و فلزات صاف و تخت و یا صفحاتی که ضخامت بیشتری دارند استفاده می شود.

آشنایی با دستگاه های برش سی ان سی و مراحل انجام کار

دستگاه برش cnc یکی از بهترین و به روز ترین مدل دستگاه است. برشکاری با روش برش cnc باعث پیشرفت در صنایع های مهم از جمله صنایع فولاد سازی شده است. Computer Numerical Control مخفف کلمه ی CNC است. این عبارت به معنی کنترل کردن عددی توسط رایانه است. به همین دلیل از رایانه برای انجام دادن برش، حک، تراش و …. استفاده می کنند.

 به همین دلیل است که دستگاه برش cnc مدل های متفاوتی از کاربرد های گوناگون وجود دارد. فاکتور های مهم برای دستگاه برش CNC سرعت زیاد، دقت زیاد با هزینه ی کم است. این سه عامل در پیشرفت و کاربرد این محصول تاثیر زیادی داشته است. اگر سرعت و دقت بالا را می خواهید باید دستگاه های مدرن را جایگزین دستگاه هایی کند کنید. دستگاه برش cnc به همین منظور ساخته شده است.

عملیات زیادی باید طی شود تا یک قطعه تولید شود. خمکاری و برشکاری از عملیات مهم در ساخت یک قطعه هستند. این عملیات باید روی فلز ها انجام شود تا در نهایت از فلز به محصول مورد نظر تغییر یابند. در چندین سال پیش  برش ها به صورت مکانیکی و یا با دست و با لوله و دیگر وسایل انجام می شد. زمانی که دستگاه برش CNC وارد بازار شد، روش های قدیمی به مقدار خیلی زیادی از بین رفتند. به غیر از مواردی که خیلی خاص هستند و از هم چنان در حال حاضر موارد قدیمی استفاده می کنند.

برش cnc

برش cnc

از روش های برشکاری که به سیستم برش CNC مجهز شده‌اند :

برش لیزر

هوابرش

پلاسما

واتر جت

در ادامه ی این مقاله با روش های مختلف برش cnc را می خوانید. هم چنین با نکات مثبت و منفی در هرکدام آشنا می شوید.

نکاتی که در خرید دستگاه برش cnc باید در نظر داشته باشید

نیروی انسانی طراح و اپراتور

از آنجایی که استفاده از برخی دستگاه های صنعتی لازمه داشتن دانش است قبل از خرید یک دستگاه فکر طراح و اپراتور را بکنید وگرنه هر روز دستتان بند است.

نوع و قدرت موتورهای فرمان (سروو موتور یا استپر موتور)

قدرت و نوع موتور های فرمان دستگاه سی ان سی با یکدیگر تفاوت دارد مثلا سروو موتور دقت و قیمت بالاتری دارد ولی می ارزد. استپرموتور تکنولوژی قدیمی است و برای کارهای حرفه ای و سه بعدی اصلا پیشنهاد نمیشود. در ایران موتورهای دلتا ، پاناسونیک و مکاپیون جواب داده اند و پشتیبانی دارند.قدرت موتورها را هم به تناسب کار انتخاب کنید. مثلا برای cnc چوب ۸۰*۱۲۰ سانتیمتر ، قدرت ۵۰۰ وات مناسب است. همچنین استفاده از موتور ترمزدار برای محور z توصیه میشود.

ابعاد ماشین (x y z و محورهای دیگر )

ابعاد قطعه کار را در حداکثر احتمالات در نظر بگیرید چون ارتقای کورس محورهای دستگاه عملا امکان پذیر نیست و ارزش اقتصادی ندارد.

نوع اسپیندل ( ساده ، تول چنج )

اگر قطعاتتان تعویض ابزار زیادی دارد از اسپیندل تول چنج استفاده کنید.

سرعت اسپیندل

معمولا برای چوب ۲۴۰۰۰ دور، سنگ ۱۸۰۰۰، طلا ۳۶۰۰۰ دور استفاده میشود.

قدرت اسپیندل

هرچه قدرت اسپیندل بیشتر باشد روند کار بهتر خواهدبود. معمولابرای چوب ۳ کیلووات، سنگ ۶ کیلووات، طلا ۱٫۵ کیلووات

سیستم خنک کننده

اسپیندل آب خنک کم صدا و کم استهلاک و گرانتر است.  سیستم آب خنک با توجه به گردش مداوم آب داخل اسپیندل برای دشتگاه‌هایی که در انجام کارهای سفارشی استفاده می‌شوند بهتر است چون زمان کارکرد دستگاه زیاد است و اینگونه استهلاک کمتری خواهند داشت.

محور دستگاه

یک دستگاه سی ان سی باید دارای محور دنده شانه‌ای مورب باشد، چون نسبت به بال اسکرو دارای سرعت و دقت بالاتری هستند.

کیفیت

در خرید دستگاه های صنعتی، کیفیت ساخت و ابزارها و قطعات حرف اول را میزند. پس از خرید دستگاه های بی کیفیت یا با کیفیت پایین خودداری کرده و حتما قبل از خرید از یک متخصص مشاوره بگیرید.شرکت پیمان ماشین، پیشرو در تولید ماشین‌آلات صنعتی، ارائه دهنده انواع دستگاه های سی ان سی میباشد. درصورتی که قصد خرید یا گرفتن مشاوره در خصوص خرید انواع دستگاه های صنعتی دارید با ما تماس بگیرید.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش یکی از مهمترین بخش های یک فروش خوب است. زمانی که میخواهید دستگاهی را خریداری کنید حتما از مجموعه ای خرید کنید که خدمات پس از فروش و پشتیبانی خوبی داشته باشد زیرا دستگاه شما ممکن است به تعمیر نیاز داشته باشد یا حتی لازم باشد به دلیل مشکلی در آن، تعویض شود.

انواع برش سی ان سی(برش cnc)

کاربردهای دستگاه حکاکی لیزری

ساخت هدایای تبلیغاتی یکی از کاربرد های اصلی خدمات برش سی ان سی لیزری و حکاکی لیزری که می توان به آن اشاره کرد، ساخت هدایای تبلیغاتی می باشد. معمولا حکاکی بر روی جا کلیدی، خودکار و… و همچنین در ساخت تندیس و لوح تقدیر نیز کمک می کند تا بتوان محصولی بسیار شیک را تهیه کرد و از این طریق نام تجاری خود را در بین عموم مردم جا انداخت.
ساخت تابلو با حکاکی لیزر استفاده از برش های لیزری و سی ان سی در ساخت تابلو تبلیغاتی و محیطی مثل تابلو مغازه و تابلو چلنیوم بسیار مرسوم نیست. اما در بسیاری از مواقع از دستگاه حکاکی در ساخت تابلو های راهنمای طبقات ساختمان و حکاکی بر روی استند آرایشی استفاده میشود.
ساخت ماکت ماکت سازی از دیگر کاربرد های برش سی ان سی ( CNC ) لیزری و حکاکی لیزری می باشد. با برشکاری بر روی چوب، پلکسی گلاس و… می توان ماکت های بسیار مرغوب و با کیفیتی را تهیه کرد. ساخت ماکت یکی از صنایع بسیار کاربردی به شمار می رود.

دقت و کیفیت مهر های ساخته شده با استفاده از این خدمات افزایش چشمگیری پیدا می کند.

مهر سازی یکی دیگر از کاربرد های اصلی برش و حکاکی لیزری، مهر سازی می باشد. برای ساخت مهر با جنس های مختلف می توان از این خدمات بهره مند شد.
ساخت محصولات چرمی حکاکی و برش لیزری چرم یکی از کاربرد های اصلی دستگاه های لیزری برشکاری و حکاکی به شمار می رود. برای ساخت انواع محصولات چرمی موجود در بازار می توان از خدمات حکاکی و برشکاری لیزری استفاده کرد.

قیمت دستگاه برش سی ان سی (برش cnc)

بسیاری از عوامل بر تعیین قیمت دستگاه های برش سی ان سی تاثیرگذارند. مثلا عواملی مانند نوع و کیفیت قطعات، توان اسپیندل، تعداد محورهای دستگاه، مکانیزم کنترل حرکت، ضخامت و جنس ماده مورد استفاده در پروفیل ها و ورق که در سازه CNC استفاده شده، در استحکام دستگاه و قیمت آن مؤثر است.همچنین دستگاه سی ان سی  تجهیزات جانبی و متعلقاتی مانند چیلر برای خنک کاری اسپیندل، غبار جمع کن در دستگاه های مخصوص چوب، کنترل دستی برای کنترل حرکت دستگاه با دست و… دارند که بر قیمت تاثیر گذار است.

برای مشاوره با همکاران ما در تماس باشید.