دستگاه فایبر لیزر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

5/5 - (6 امتیاز)

مروری بر تاریخچه دستگاه فایبر لیزر

حکاکی فلزات تا قبل از پیدایش دستگاه فایبر لیزر یک مسئله جدی برای صنعت گران بود، حک فلزات در سالها پیش با سنبه نشان و پرس صورت می گرفت و چندی بعد با سی ان سی فلزات و پین مارکر انجام می شد که کیفیت مطلوبی نداشت، سالها گذشت تا صنعتگران از دست ساخت قالب های پیچیده و هزینه های گزاف راحت شدند و حکاکی را با دستگاه لیزر فلزات انجام می دادند.

نسل اولیه دستگاه لیزر دقت بالایی نداشت و مصرف برق آنها بسیار زیاد بود، امروزه صنعتگران در ایران نیز می توانند از بالاترین تکنولوژی دستگاه لیزر حک فلزات استفاده نمایند.
دستگاه لیزر فایبر یک دستگاه کارآمد جهت حکاکی روی فلزات می باشد، البته طلا سازان می توانند از دستگاه لیزر فایبر برای برش طلا نیز استفاده کنند.

 

دستگاه فایبر لیزر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تعریف دستگاه فایبر لیزر به زبان ساده

همانطور که عنوان شد، دستگاه برش لیزری فلزات یا فایبر لیزر یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه های برش فلزات و حکاکی و مارکینگ و زنگ زدایی است که با استفاده از اشعه لیزر می‌تواند انواع نقش و نگارهای مختلف را ایجاد کند یا فلزات را برش بزند.

این دستگاه در انواع و ابعاد مختلف تولید می شود و به دو دسته دستگاه لیزر فایبر کنترل عددی و دستگاه لیزر فایبر دستی تقسیم میشود.

دستگاه های برش لیزر و حکاکی لیزر معمولاً از نوع کنترل عددی و دستگاه های زنگ زدایی از نوع دستی میباشند.

دستگاه فایبر لیزر چگونه کار میکند؟

دستگاه برش لیزر فایبر، دستگاهی است که برای افزایش انرژی لیزر از فیبر نوری استفاده می کند. محیط تولید لیزر در این دستگاه ها، محیط جامد است که از عناصر کمیاب خاکستری مانند : اربیوم، ایتربیوم، نئودیمیوم، دیپروزیوم، پراسئودیمیوم، تولیوم و هولمیوم برای ایجاد اشعه لیزر استفاده می کند. انرژی الکتریکی به محیط جامد وارد شده و باعث برانگیختکی اتم ها می شود.

اتم های مواد محیط فعال، از خود نوری منتشر می کنند که همان اشعه لیزر است،ولی در این مرحله هنوز به صورت یک پرتوی متمرکز در نیامده و انرژی کافی برای برش دادن را ندارد پس برای اینکه اشعه قوی و متمرکز با دقت برش بالا به وجود بیاید، فیبر نوری در مسیر خود اشعه ایجاد شده را تقویت کرده و به سمت لنز هدایت می کند. لنز اشعه را در نقطه ای بسیار کوچک متمرکز می کند و پرتوی بسیار قوی از دستگاه خارج می شود. در نقطه کانونی مواد مورد نظر را با دقت و سرعت بالا برش می زند.

برش انواع فلزات با دستگاه فایبر لیزر

چه متریال هایی با دستگاه برش لیزر فایبر قابل برش هستند؟

ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق آجدار، ورق آهن رنگی و ورق روغنی قابل برش با دستگاه برش فایبر لیزر هستند.

البته باید دقت داشته باشید که نحوه برش فلزات ذکر شده با یکدیگر متفاوت است مثلا به دلیل وجود روکشی از جنس فلز روی، به روی ورق گالوانیزه، برش این ورق ها باید با دقت خاصی انجام شود و ضخامت قابل برش ورق گالوانیزه با دستگاه لیزر فایبر حدود 4 تا 6 میلی متر است.

چرا دستگاه برش فایبر لیزر نسبت به دیگر دستگاه ها برتری دارد؟

در واقع دستگاه لیزری که هم از مصرف انرژی پایینی برخوردار باشد و هم دقت و کیفیت بسیار بالا داشته باشد و هم از راندمان کاری بسیار بالایی برخوردار باشد بدون شک خدمت بزرگی به عرصه صنعت کرده است و از بزرگترین و مهمترین اختراعات این عرصه بشمار می رود. مزایای زیاد این دستگاه لیزری سبب محبوبیت و پر فروش شدن این محصول در بین صنعتگران شده است.

برخی از مزایای دستگاه برش فایبر لیزر به اختصار

  • حکاکی لیزری فایبر بسیار دقیق و ظریف است.
  • سرعت لیزر حک بالا است.
  • حکاکی لیزری باعث صرفه جویی در زمان می شود.
  • لیزر برای مواد و متریال های متعدد قابل اجرا است.
  • دوام حک لیزری، سرعت، بهره وری و تکرارپذیری نهایی توسط دستگاه فایبر لیزر به راحتی قابل اجراست.
  • با فایبر میتوان انواع طرح ها و لوگوها و بارکدها را روی انواع فلزات حکاکی کرد.
  • از آنجایی که این دستگاه انرژی کمتری مصرف می کند طبیعتا هزینه کمتری هم دارد.
  • از ویژگی های برش با دستگاه فایبر این است که لبه های فلزات در زمان برش اصلا موجدار نمی شود و لذا فلز برش خورده توسط این دستگاه دارای خطوطی صاف و بدون برآمدگی و خط و خش است.
  • به دلیل حذف اینه در این دستگاه دیگر نیازی به تنظیم ﺁینه ها توسط اپراتور نیست.

و مزایای دیگر.

 

مزایای دستگاه های فایبر لیزر

نکاتی که قبل از خرید دستگاه فایبر لیزر باید بدانید

  • نام و نشان دستگاه

به طور کل خرید دستگاه های لیزر برای اکثر تولیدکنندگان سرمایه گذاری بزرگی به شمار می آید و خرید دستگاه های بی نام و نشان ریسک بالایی دارد پس بهتر است از خرید دستگاه های بی نام و نشان خودداری کنید و بیشتر از شرکت هایی خرید کنید که خود وارد کننده و یا سازنده دستگاه های فایبر لیزر هستند و حتما قبل از خرید از فروشنده محصول مشاوره بگیرید.

شرکت پیمان ماشین، پیشرو در تولید ماشین‌آلات صنعتی، ارائه دهنده انواع دستگاه های صنعتی و دستگاه برش فایبر لیزر اتوماتیک و غیر اتوماتیک میباشد. در صورتی که قصد خرید دستگاه برش لیزر فایبر و مشاوره در خصوص خرید انواع دستگاه های صنعتی دارید با ما تماس بگیرید.

  • خدمات پس از فروش و پشتیبانی دستگاه

خدمات پس از فروش یکی از مهمترین بخش های یک فروش خوب است. زمانی که میخواهید دستگاهی را خریداری کنید حتما از مجموعه ای خرید کنید که خدمات پس از فروش و پشتیبانی خوبی داشته باشد زیرا دستگاه شما ممکن است به تعمیر نیاز داشته باشد یا حتی لازم باشد به دلیل مشکلی در آن، تعویض شود.

  • مصرف برق و انرژی

از آنجایی که یکی از مهمترین بخش های موفقیت یک کسب و کار مدیریت هزینه ها می باشد، شما باید در زمان خرید دستگاهی برای کسب و کار خود مصرف برق و انرژی و بازدهی دستگاه را مد نظر قرار دهید. دستگاهی را میتوان یک دستگاه خوب دانست که مصرف برق کم و بازدهی بالایی داشته باشد.

  • جنس دستگاه

جنس دستگاه بهتر است ضد زنگ باشد و از قوام خوبی برخوردار باشد تا در طول سالها متحمل هزینه های اضافی نشوید.

  • قدرت برش دستگاه

هر دستگاه فایبر لیزر دارای قدرت برش متفاوتی است که بسته به نیاز شما و نوع متریالی که میخواهید بر روی آن کار کنید باید به آن توجه شود.

در خرید دستگاه برش لیزری به طور کل باید به قدرت برش دستگاه توجه کنید زیرا ممکن است دستگاهی که خریداری میکنید نتواند متریال مورد نیاز شما را با قطر دلخواه شما برش دهد. مثلا دستگاه برش فایبر لیزر اتوماتیک ‌شرکت پیمان ماشین دارای قدرت برش آهن تا ۸ میلیمتر ‌و قدرت برش استیل تا ۵ میلیمتر میباشد.

مطالب مرتبط :

 

 

پشتیبانی و سئوی وبسایت : آوین نت